Varmt som attan.
Printable View
Varmt som attan.
Öppna ett fönster.
Hos mig är det kallt.
Jag är trött. Går nog och lägger mig snart.
Sov gott. Jag såg The Hangover nyss, den var faktiskt ganska kul.
Vad handlar den filmen om?
Nya låten är ju... sådär. Har lyssnat 3-4 ggr. Inte samma positiva känsla som jag fick när jag hörde Hammerhead för första gången.
Kom hem från öland idag.
Jojan, jag installerade Linux idag på en gammal sleten laptop. Först, hur avinstallerar man program? Och två, jag laddade ner senaste versionen av Ubuntu men det står bara "error" när datorn bootar upp. Vad gör jag?
Beroende på hur gammal och sliten datorn är så rekommenderar jag inte Ubuntu på den. Även om nyare GNU/Linux-distributioner är lättare än nyare Windowsversioner så är Ubuntu ändå bland de tyngsta. Enkelt skulle du kunna installera en annan skrivbordsmiljö. Skönvärdet hos Ubuntu är GNOME, men XFCE är väll att rekommendera på äldra hårdvara. Om man är mer avancerad använda finns Fluxbox, Openbox och Blackbox som man kan bruka. De kräver dock en del konfiguration, men kan installeras färdigkonfigurerade i en del distributioner.
Hur man avinstallerar program beror på vilken distribution som används, eftersom de olika använder olika pakethanterare (så egentligen beror det på vilken pakethanterare som används). Men Ubuntu använder APT, och det finns (givetvis) flera olika gränssnitt för att installera och avinstallera program. Om du inte vill använda terminal, utan föredrar ett mer primitivt gränssnitt, finns "Programcentral för Ubuntu" om du har på svenska och senaste versionen 10.04 av Ubuntu som finns placerad under menyn Program i översta panelen (efter en färsk installation). I äldre utgåvor heter den "Lägg till/Ta bort programvara" har jag för mig. Där kan du söka och klicka i de program du vill installera.
Ett annat lite mer avancerat grafiskt gränssnitt är Synpatic som du hittar under System > Administration under namnet "Pakethanteraren Synaptic". Om du vill använda terminalen så kan du läsa manualsidorna för apt-get och/eller aptitude ('man apt-get' respektive 'man aptitude').
Vad menar du (mer precist) med att du laddade ner senaste versionen? Att du försökte installera den senaste utgåvan, eller att du skulle uppgradera från en äldre utgåva? Och står det verkligen bara "error"? Det låter verkligen underligt att datorn slutar att starta efter att du laddat ner en fil, så jag antar att du inte menade så.