Det är inte som nu när alla har tillgång till de tidigare tentorna. Fast det är inte alltid som det hjälper heller. Några av de enklare frågorna kan vara samma, åtminstone likadana. På högstadiet hade vi en superb mattelärare. Alla gillade honom. Jag har för mig att han grät en tår när vi slutade.
Särskilt den här omgången när det ska vara en mästaromgång. Det var däremot någon fråga för några avsnitt sedan som jag kunde, men inte någon av deltagarna kunde. Då undrar man vad det är för knäppskallar som är med, de som kan svaren till alla frågor som jag inte kan.
Även om man är medveten om det kan man snubbla på tungan. Jag minns en föreläsning där läraren sade något galet, att något var det motsatte till vad det faktiskt var. På föreläsningarna kan man vara lite borta men ändå följa med, men så fort som föreläsaren sade fel så reagerade alla i salen. Det hördes att folk viskade till varandra. Någon räckte då upp handen och frågade om föreläsaren hade sagt rätt, vilket det inte var. Jag tror att det var något resonemang som han trasslade in sig i, samtidigt som han skulle vara pedagogisk och få fram vad som skulle bli sagt. Men då är man ändå ursäktat.
Det brukar drickas en del ur glas. Åtminstone när folk ska göra groggar eller om man ska dricka skott ("shot" alltså, behövs ju inte översättas). Mat brukar sällan dyka upp på de fester jag är på. De jag var hos på nyårsafton hade däremot femrättersmiddag med ungefär 20 av de personerna som var där. Men det plockades undan när det var klart och de hade diskmaskin.
Det vore nog inte så tråkigt att åka ned dit heller.

Reply With Quote