Bra gjort av Hitler.
Jag läste i tidiningen att det var Tyskland som vann, någon som heter Lena.
Der Rikskansler Auf Tannenbaum die Juden mussen ausrotten.
Carrie Underwood is the reason God made Oklahoma.
Om man har 23 slumpvis utvalda personer så är det 1:2 att två av dem fyller år på samma dag.
Hur kommer det sig då?
Ja, man kan tycka att det är lite konstigt.
Men om man räknar ut sannolikheten x för att ingen av de 23 personerna fyller år samma dag så är ju sannolikheten för att minst två personer fyller år samma dag 1-x. Det är dessutom antaget att det är 365 dagar på ett år, och att födelsedagarna är jämnt distruberade över dessa 365 dagar.
Sannolikheten att ingen av de fyller år samma dag kan då beskrivas som produkten att varje person inte fyller år på samma dag som den föregående personen. Så sannolikheten att person 1 inte fyller år på någon av de 0 tidigare personerna är 1. Sannolikheten att person 2 fyller år på samma dag som 364 / 365, och person 3 som någon av de tidigare är 363 / 365, och så vidare till person 23 som har 343/365 att fylla år på någon dag som de andra.
Eftersom händelserna är oberoende av varandra och alla ska ske samtidigt kan man multiplicera ihop dessa och få x = 365 / 365 · 364 / 365 · ... · 343 / 365 = 0.492703..., och 1 - x = 1 - 0.492703 = 0.507297. Alltså bara lite mer än 50%, nästan 51%.
Möjligen formulerade jag det jag skrev tidigare lite fel. Det är 50% chans att minst två personer av 23 slumpvis utvalda fyller år på samma dag.
Shit, det där får mig verkligen inte att längta tillbaka till matte.
Utlänningar. Pft.
Den var inte så rolig.
Den här är rolig;
![]()